אומרים שהיה פה שמח, ולפי מה שאומרים, לא סתם אומרים. אבל אם פספסת משהו, לא מאוחר מדי: גש לצד שמאל של הדף, לחץ על הארכיון, בחר כותרת שנראית לך מעניינת, והופ - אתה שם (אתה וגם את, כמובן). אגב, הארכיון ממוין לפי חודשים - אבל אלו רק הזמנים בהם העליתי לכאן את הטורים, ולא זמני פרסומם.

יום שלישי, 10 באפריל 2012

למען הַחָי ורֵעָיי

חוק חדש האוסר לעקור ציפורניים לחתולים עבר השבוע בכנסת. את החוק הציע יו"ר השדולה למען בעלי החיים, ח"כ איתן כבל. במקום להיות ראשונים, אם כבר נאמר שעם ישראל הוא "אור לגויים", אנחנו מצטרפים באיחור למדינות הנאורות שבהן יש חוקים להגנת החי.
החוק אוסר חיתוך או כריתה של פרקיו, גידיו או החלק החי של ציפורני החתול, וביצוע הניתוח האכזרי המנוגד לשבועת הווטרינרים. פתרונות טובים, שאינם גורמים צער בעלי חיים, קיימים – מידע מלא אצל הווטרינר/ית.
כבל אמר השבוע: "ציפורניים הם כלי העבודה היחיד של החתול. אי אפשר לאמץ חיית מחמד ולהתאים אותה לצרכינו. מי שאינו מסוגל להתמודד עם ההשלכות של גידול חתול בבית, שלא יאמץ".
בדברי ההסבר לחוק מוסבר ששיוף הציפורניים הוא התנהגות טבעית בקרב חתולים שלפעמים מפריע לבעלים, אלא שעקירתן היא הליך כירורגי אכזרי שפוגע בביטחונו ובבריאותו של החתול, וגורם לו סבל אדיר. ח"כ כבל, שמגדל בעצמו חתולים וכלב, הוסיף: "אני וח"כים נוספים משלבים ידיים עם עמותות למען בעלי החיים בישראל, ונוביל תהליך חקיקתי רחב לשינוי תודעתי בתחום ההתייחסות שלנו לבעלי חיים".
יחסו של האדם אל בעלי החיים הוא בלתי מוסרי – את זה אנחנו יודעים. אבל כשמדובר בחתולים, זה כבר יחס שערורייתי. חיית המחמד הביתית הזאת, שהיא החיה הנקייה בעולם ושעל פי מחקרים, ליטופהּ הוא תרופה נהדרת נגד לחץ דם גבוה ונוכחותה מפוגגת דיכאון ומחלות מידבקות וגם מסלקת מזיקים, ראויה להיות מאומצת ומטופלת בידי האדם. אבל החתול חי במקומותינו חיי חרפה – מחפש אוכל בפחי אשפה, נרדף בידי מתעללים מרושעים (בדרך כלל נוער מכל מיני כתות הזויות) ונדרס.
מצער מאוד שאפילו בקֶרב מאמצי החתולים אל לבם, ביתם וחצרם (או מרפסתם), יש הרואים בחתול צעצוע. משליכים אותו לרחוב כשנמאס להם, כאילו הוא חפץ, עוקרים לו ציפורניים כי הרהיטים חשובים בעיניהם יותר מהביטחון שלו, במקרה שישהה בחוץ ויזדקק לטיפוס על עץ כדי להינצל מרודפים.
חוקים להגנת בעלי החיים נראים מיותרים, כי למה שאדם ירצה לפגוע ביצור חי שעושה רק טוב? אבל כל עוד יש אדם המתנהג כרודן חסר לב, דרושים חוקים. אם אין לב, יש שכל – מה שאולי ימנע מהאדם לעשות רע לברואי האלוהים.

פרסום ראשון: טור רגע / חגית ריטרמן, מדור אמצע הדרך שבמוסף 'יומן', עיתון 'מקור ראשון', גיליון..., תאריך... 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה