אומרים שהיה פה שמח, ולפי מה שאומרים, לא סתם אומרים. אבל אם פספסת משהו, לא מאוחר מדי: גש לצד שמאל של הדף, לחץ על הארכיון, בחר כותרת שנראית לך מעניינת, והופ - אתה שם (אתה וגם את, כמובן). אגב, הארכיון ממוין לפי חודשים - אבל אלו רק הזמנים בהם העליתי לכאן את הטורים, ולא זמני פרסומם.

יום שלישי, 10 באפריל 2012

אי המטמון

תוכנית לאיתור חשבונות רדומים תשים קץ לגזילת כספים מבעליהם בחסות החוק

אגף שוק ההון באוצר מתכוון לשים קץ לעוול כלכלי – אחד מני רבים – שאזרחי ישראל סובלים ממנו: בעוד כ-18 חודשים יעלה לרשת האינטרנט מאגר מידע שבאמצעותו יוכלו בעלי חשבונות בנק רדומים (כאלו שלא נעשו בהם תנועות במשך כמה שנים), עמיתים של קופות גמל וקרנות ביטוח פנסיוני, לאתר כספים שמגיעים להם. מאגר המידע האינטרנטי יציע גם למוטבים או ליורשים של נפטרים למצוא חסכונות שמגיעים להם ושלא היו מודעים לקיומם. 
ההערכה היא כי בחשבונות הצטברו עשרות מיליארדי שקלים ששייכים בעצם לאזרחים, ובמשך שנים הנהנים מפירות החשבונות הללו הם הגופים המחזיקים בהם.
התוכנית להשבת הכספים לבעליהם תחייב את הגופים השונים להתאמץ לאתר בעצמם את הבעלים של חשבונות רדומים. אם לא יעשו כך, יופעלו נגדם סנקציות כספיות. האפוטרופוס הכללי, שהורגל לקבל כספים מחשבונות רדומים שהקשר עם בעליהם נותק ולהחליט מה לעשות בהם, אמור לקבל, לפי התוכנית החדשה, רק דיווח מהגופים המוסדיים המחזיקים בכסף, אך לא את הכסף עצמו, כדי שהבעלים או יורשיו לא יאבדו את זכויותיהם.
בשלב מאוחר יותר יוקם אותו מאגר ממוחשב, וכל אחד יוכל לבדוק אם יש חשבונות הרשומים על שמו או על שם בעל תעודת זהות שהוא יורשו – כמובן, לפי צוואה המאשרת שהוא היורש. חברת ועדת הכספים ח"כ זהבה גלאון (מרצ), יוזמת המאגר, התעקשה שיהיה זמין דרך אתר משרד האוצר וירכז בתוכו את המידע מהגופים השונים.
לפעמים, רק כשעוול מגיע לתיקונו, אתה מבין כמה היה גדול. גופים מוסדיים עשירים ושׂבעים מחזיקים בכספים של האזרח הקטן, גוזרים לעצמם קופונים, גובים ממנו עמלות גבוהות על "ניהול" (הוי, עבודה קשה מנשוא) ומשתמשים בכספיו להשקעות שגם מהן הם המרוויחים – והכול בחסות החוק שאמור להגן על האזרח אבל נרדם בעצמו.
קיימת הערכה שאותם גופים יגישו התנגדות למהלכים הצודקים להשבת הכספים לבעליהם. צעד כזה יהיה חזירי: הוא דומה למצב בו אדם לא רק שאינו טורח למצוא את בעל האבידה, הוא אף משתדל שבעל האבידה לא יצליח למצוא אותו, האוחז בה.
ועוד דבר: האם מישהו בכנסת מתכוון להתחיל לטפל גם בגזל כספי ניצולי השואה בידי מדינות המוצא שלהם או שאף אחד שם בירושלים לא סופר קשישים?

פרסום ראשון: טור 'רגע' / חגית ריטרמן, מדור 'אמצע הדרך', מוסף יומן, גיליון ..., עיתון מקור ראשון, תאריך... 


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה